Gustaf, 27, färsk distributionselektriker i Rättvik: ”Nu ligger framtiden helt öppen för mig!”

”Det var bra att jag inte stressade fram yrkesvalet för tidigt. Nu känns allt riktigt roligt och jag har en framtid som erbjuder många alternativa utvecklingsvägar”, säger 27-årige Gustaf Sörlin, nyanställd distributionselektriker på Dala Energi i Rättvik. Gustaf är därmed en av allt fler yngre förmågor som satsar sin framtid på energibranschen.

Även om dialekten inte är utpräglat dalmål, så är Gustaf född och uppvuxen i Rättvik. Pappa har en egen elinstallationsfirma. Där fick Gustaf under tonåren och senare stifta bekantskap med en sida av energibranschen. Gustaf säger:

– Gymnasieutbildningen var ingalunda elprogrammet. Utan senare gick jag utbildning till installationselektriker som jag därefter kompletterat med en tvåårig yrkeshögskoleutbildning till ingenjör. Det var en distansutbildning, arrangerad av Högskolecentrum i Arboga, där vi hade Ludvika som bunden studieort. Därifrån hade vi via nätet direktuppkoppling till lärarna.

"När jag hade fått igång hjärnan igen, och bestämt mig för att satsa på ingenjörsutbildningen, var det inga egentliga problem. Jag var motiverad och upplevde inget särskilt som jobbigt i utbildningen."

När Gustaf Sörlin var 24 år tyckte pappa att han skulle börja jobba i familjefirman:

– Det var i samråd med pappa som vi enades om att jag skulle satsa vidare till ingenjör. Vi visste om de stora anställningsbehoven som finns inom starkströms- eller högspänningssidan.

Bordet är dukat

Uppenbarligen visste familjen Sörlin att branschen behöver cirka 8.000 ingenjörer eller tekniker – med antingen energi- eller elkraftskompetens – ­ de kommande fem åren. Med andra ord; bordet är dukat och den som fullföljer utbildningen kommer att kunna välja och vraka bland möjliga jobb.

Dala Energi ställde upp med så kallade LIA-platser (”lärande i arbete”) – totalt 20 veckor på två år – och uppenbarligen gjorde Gustaf bra ifrån sig, eftersom han sedan en månad har fast jobb i bolaget.

Kjell Andersson, elnätschef i Dala Energi, säger i en kommentar:

"Helt klart är vår strategi att föryngra och vi har tagit in flera yngre förmågor. Inte minst är det viktigt att vara ute i tid och säkra en aktiv kunskapsöverföring från dem som ser pensionsdagen närma sig."

– Vi försöker jobba långsiktigt och med kontinuitet. Det betyder samarbete med skolorna i närområdet hela vägen från grundskolan till olika former av högskoleutbildningar. Vi tar emot förhållandevis många praktikanter i olika former vilket har många positiva effekter, även om det kan kännas påfrestande i organisationen. Praktikanterna får lära känna oss och branschen och vi får en mycket bättre bild av dem än vad en anställningsintervju ger. I den rekrytering vi precis genomfört har vi hittat en bra mix mellan nyutexaminerade som gjort praktik hos oss och de med några års erfarenhet från branschen.

"Ingen dag den andra lik"

Gustaf Sörlin uppskattar som ung idrottsman (duktig golfare på sommaren och gärna telemark på skidor på vintern) särskilt möjligheterna att vara ute i fält:

– Energibranschen är en rolig bransch. För oss på fältet är ingen dag den andra lik. Vi flänger och far över ett stort område. Det kan bli både 15 och kanske 20 mil på en dag.  Dala Energi har ett elnät som täcker ett stort område och det händer grejer hela tiden. Vår uppgift är att säkerställa distributionsnätet. Allt till kundernas fromma.

Gustaf Sörlin hade på förhand ingen speciell kunskap om energibranschen. Okay, han visste att Dala Energi levererade elen fram till mätaren. Men inte särdeles mycket mer.  Att Dala Energi, likt hela branschen, är inne i en verklig generationsväxling ser Gustaf tydligt:

"Visst, den äldre generationen är kvar. Men föryngringen är på gång. Det vore kul om ännu fler tjejer hade ökad insyn i branschens många olika jobb. Då skulle de våga ta steget. Här får vi alla hjälpas åt att berätta."

Han är förvånad över hur många och breda arbetsuppgifter som Dala Energi klarar med egen personal. Vilket råd ger Gustaf Sörlin till andra ungdomar som funderar över sin framtid och eventuellt närma sig energibranschen:

"Skrivbordet lockar inte - just nu"

– Jag tror det är viktigt hur man väljer LIA-platser och examensjobb. Där har jag haft tur. Det gäller att skaffa sig en bred kompetensbas. Utöver friheten i jobbet, så finns det för den duktige otroligt många utvecklingsvägar. Möjligheten till vidareutbildning är tydligt utsagd inom Dala Energi. Om jag vill komma närmare skrivbordet på sikt så ligger vägen öppen för att bli beredare eller projektledare.

Men just nu lockar inte skrivbordet Gustaf Sörlin. Inte alls – men kanske på sikt.

"Var finns de unga talangerna?"

”Låt oss gemensamt visa upp många unga och duktiga medarbetare för att klara de kommande årens stora rekryteringsbehov.” Den maningen kommer från Anna Wärmé som jobbar med frågor kring branschrekryteringen på Svensk Energi.

– Vi vet att det finns goda exempel på unga personer som kommit in i intressanta uppdrag i branschen. Det är viktigt att vi visar upp goda exempel och gör det på ett sätt som gör att unga människor kan identifiera sig och känna igen sig. Det är bra om vi kan visa att det finns unga av båda könen och med olika bakgrund som sökt sig till oss.

Medlemsföretagen ombeds att komma med förslag på lämpliga unga medarbetare, som vill medverka medialt och slå ett slag för branschen, till Kalle Karlsson, Svensk Energis kommunikationschef, eller till Anna Wärmé, ansvarig för rekryteringsfrågorna.