Över 2.000 tjejer har gått teknikveckor – allt fler företag hakar på mot tjejerna

Sommarkurser för tjejer får ökad bredd inom elbranschen. Hittills har över 2.000 tjejer från årskurserna 5-8 gått branschens olika kurser. Svensk Energi genomför denna sommar två teknikkurser i samarbete med Vetenskapens hus i Stockholm – totalt 190 flickor fördelade på två omgångar. Vattenfall har också tillkommit.

Sofia Blommé Sekund, ansvarig för branschrekryteringsfrågor på Svensk Energi, gläds åt att fler företag nu verkligen gör något på hemmaplan:

– Det är en förutsättning för att på sikt öka intresset för teknik och för utbildningar som leder till framtida jobb i energibranschen. Annars får vi aldrig den svårlösta rekryteringsekvationen att gå ihop. Branschen behöver som bekant 8.000 ingenjörer och tekniker med antingen energi- eller elkraftskompetens de kommande fem åren.

"Andelen tjejer ökar som visar intresse för teknik – mycket glädjande. Där behöver alla medlemsföretag bidra för att inspirera de yngre att välja en framtid i landets häftigaste bransch – vår!"

Sedan tidigare har Svensk Energi under snart tio år haft 1.700 tjejer i sommarkurserna enligt samma modell. Tjejer kommer från hela landet och förfrågningar kommer redan på hösten om intresse att få vara med. Sofia igen:

– Sommarkurserna är numera väl kända och uppenbarligen är det mun-mot-mun-metoden som utgör en viktig del av marknadsföringen. Varje år det lika glädjande att läsa utvärderingarna efteråt – stor entusiasm.

Umeå Energi och Skellefteå Energi är exempel på företag i norra Sverige som kör egna varianter på detta. Nu har Vattenfall klivit på vagnen och gjort teknikvecka för tjejer i årskurs 8 i samarbete med Lapplands lärcentra i Jokkmokk. Vattenfall valde att genomföra detta som en praovecka, innan sommarlovet var här. Roger Spets, som arbetar med utbildningsfrågor på Vattenfall, säger:

– Vi gjorde en prao-vecka eftersom det ibland kan vara svårt att få in yngre praktikanter på ”typiskt” tekniska arbetsplatser. Vattenfall stod som arrangör för teknikveckan, men Lapplands Lärcentra utförde arbetet med lärare från både yrkeshögskolan och gymnasiet. Tjejerna som deltog under veckan var nöjda och sa att om det arrangerades en liknande vecka när de går i år 9, deltar de gärna på den. Det tyckte vi var ett gott betyg.

På schemat för teknikveckan stod bl a:

• Studiebesök på anläggningar i Porjus, Harsprånget och Vuollerim
  • Prova på att köra en kraftstation
  • Så fungerar olika elektriska apparater
  • Vad är elproduktion och eldistribution
  • Klättra i stolpe med sele och stolpskor
  • Praktiska laborationer, bl a  göra en egen en skarvsladd, mm.

"Detta gav mersmak"

Roger Spets tycker att det som nu gjorts i Jokkmokk ger mersmak:

- Syftet var dels att marknadsföra de tekniska yrkesrollerna – att dessa även är till för tjejer, men även för att försöka locka fler sökande till de tekniska utbildningarna både på gymnasienivå och vidare till högskolenivå – särskilt då tjejer. Något som flera företag inom energibranschen har ett underskott på – kvinnliga medarbetare!

Lena Lundberg, också Svensk Energi, påminner om nyheten härförleden om att tjejer i högre utsträckning än killar numera väljer att läsa vidare efter gymnasiet:

– Detta är glädjande och därför är det viktigt att få tjejerna intresserade av vår bransch. Det vore ett värdefullt tillskott eftersom vi har många mansdominerade yrken och arbetsplatser.

Energiföretagen Sverige

Svensk Energi och Svensk Fjärrvärme är nu Energiföretagen Sverige. Läs mer om den nya föreningen på www.energiforetagen.se.

Sociala media

Följ oss på Twitter eller gilla oss på Facebook. Se våra filmer på YouTube eller när vi sänder live på Bambuser. Bilder från våra olika arrangemang kan du se på Flickr.

Ladda ner Logotyp

Här kan du ladda ner Svensk Energis logotyp som finns i fyra storlekar och i upplösningen 300 dpi. Formatet är JPEG. Du laddar ner genom att högerklicka på filens namn och välja "Spara som..." (Internet Explorer) eller Spara länk som" (Firefox och Chrome).

Logotyp 100 x 41 pixlar
Logotyp 200 x 81 pixlar
Logotyp 400 x 166 pixlar
Logotyp 800 x 322 pixlar

Om inget av formaten passar eller om du inte har möjlighet att skala ner logotypen till lämplig storlek, alternativt behöver den i ett annat format för tryck, kan du kontakta oss på info@svenskenergi.se.