Swedish Algae Factory, vinnare av framtidspriset 2014

Vinnarna av framtidspriset 2014 avslöjades under ett fullsatt seminarium i Almedalen. Priset gick till Sofia Allert och Hannes Livian, grundare till Swedish Algae Factory.

Motiveringen löd: ”Sofie Allert och Hannes Livian är två lysande exempel på hur viktigt det är att unga entreprenörers intresse och nyfikenhet tas om hand. Via Chalmers School of entrepreneurship är de, tillsammans med Encubator och forskargruppen vid Chalmers, grundare till Swedish Algae Factory som med hjälp av ny teknik har de tagit fram ett långsiktigt bränslealternativ som kan vara gångbart i hela världen. Swedish Algae Factory är inte bara ett exempel på ett hållbart, långsiktigt företag som är en del av lösningen på urbaniseringens utmaningar, det visar också hur viktig kopplingen är mellan akademi och näringsliv."

Framtidspriset instiftades 2012 av Svensk Energi, Swedbank, Teknikföretagen och Världsnaturfonden WWF. Syftet är att stimulera unga människors intresse och nyfikenhet för att lösa framtidens utmaningar. Pristagaren får, förutom ära och berömmelse, ett stipendium på 100 000 SEK, för personlig utveckling inom sitt gebit.